ga naar...

maandag 30 januari 2012

Online onthouden

Ik heb thuis een kast. In die kast zit een doos. Een echte rommeldoos. Papieren die ik nog moet sorteren, ideeën die ik nog wil uitwerken, dingen die ik absoluut wil bewaren, maar waar ik nu nog geen tijd voor heb. Op gezette tijden wordt de schatkist - klinkt véél beter dan rommeldoos - eens leeggemaakt en opgeruimd. Alles wordt in de juiste kaft gestoken, ideeën worden uitgewerkt of weggegooid.

Ook op het internet heb ik zo'n schatkist: Evernote. Het gebeurt vaak dat ik tijdens het surfen of twitteren leuke en waardevolle ideeën voorbij zie gaan. Die bewaar ik in Evernote, een soort online knipselmap.
Evernote is gratis te downloaden, je hoeft alleen een account  aan te maken. Ik kan het ook heel makkelijk gebruiken op mijn android, en om later alles makkelijk terug te vinden in Evernote, kan je aan elk 'knipseltje' ook een 'tag' hangen. Eigenlijk veel beter dus dan mijn rommeldoos in de kast, want Evernote lijkt wel op een echte dossierkast :-)!

En om nog méér knipsels te verzamelen, gebruik ik nu ook ifttt. If this then that is een online service die 2 diensten aan elkaar koppelt. Als ik bijvoorbeeld op Twitter een tweet bij mijn favorieten plaats, zorgt ifttt er automatisch voor dat die tweet ook in Evernote wordt opgeslagen. De mogelijkheden van ifttt zijn enorm!

En nu rest mij alleen nog... de zelfdiscipline om de rommeldoos én Evernote regelmatig op te ruimen.

PS: Op 4/2/12 via RSS dit artikel gelezen op lifehacking.nl. Een mooie samenvatting!

Positieve postbus

Als kinderen zich goed voelen in de klas, werken en leren ze beter.
Daarom leren we elkaar complimentjes te geven. Dat lijkt eenvoudig, maar kinderen vinden het best moeilijk om de kwaliteiten en sterke kanten van een ander onder woorden te brengen.

Ik werk in de klas met een postbus. Elk kind heeft zijn eigen postvakje. Op vrije momenten mogen kinderen briefjes met complimenten naar elkaar schrijven. Die briefjes stoppen ze in het juiste vakje. Ook de juf doet mee! Op vrijdag speel ik voor postbode en krijgt elke leerling zijn post.
De postbus was een idee dat ik al lang had. Met een schetsje van hoe die er moest uitzien, stapte ik een tijdje geleden naar Markdal, een dagcentrum voor mensen met een mentale beperking hier in de buurt van de school. Zij maakten deze prachtige postbus!
Natuurlijk kan je ook werken met doosjes, of met enveloppes aan het prikbord.

Om het schrijven van briefjes wat te sturen en het bedenken van complimenten wat makkelijker te maken, maak ik voorgedrukte briefjes voor de kinderen. Ze knippen het briefje uit dat ze willen gebruiken. Zo zijn ze al een eind op weg!

De kinderen vinden de postbus erg leuk. Ze schrijven graag post naar elkaar, maar het leukste is natuurlijk post ontvangen! Als na een week hun eigen postvakje leeg is, zie ik soms wat teleurstelling. Daarom spelen we soms 'geheime vriendjes'. Op maandag krijgt iedereen een geheim vriendje toegewezen. Naar dat vriendje moeten ze zéker één briefje schrijven tijdens de week. Zo is op vrijdag toch iedereen blij!

donderdag 26 januari 2012

Spiekbriefje

Heel wat kinderen zijn gespannen voor een aangekondigde toets. Daarom dacht ik vorig jaar dat een spiekbriefje misschien wel zou helpen. Voor elk kind maakte ik een briefje om op de bank te plakken. Zo konden ze tijdens de toets ongestoord spieken.
Of de punten écht beter waren, dat weet ik niet. Maar de sfeer was in elke geval stukken beter en meer ontspannen!
(naar een schitterend idee van juf Sylvie van TVKlasse) 

dinsdag 24 januari 2012

Spring en sta stil

Een ideetje dat ik al surfend tegenkwam dit weekend - helaas weet ik niet meer bij wie, laat het me weten alsjeblieft!

Wij oefenen in het derde leerjaar dagelijks en in vele vormen de maal- en deeltafels. Omdat uit onderzoek is gebleken dat kinderen beter leren en onthouden als ze ook kunnen bewegen, deden we vandaag 'wandel en sta stil'. Hierbij wandelen de kinderen door de klas met hun tafelschriftje, zolang ze muziek horen. Als de muziek stopt, gaan ze snel per twee staan en bestoken ze elkaar met tafels. De één zegt een tafel, de ander geeft het antwoord, en andersom.

Op de muziek van Gotye stapten ze dus vrolijk in het ritme. Het lukte meteen al goed en de kinderen begonnen ervan te genieten om elkaar op korte tijd veel tafels te vragen.
Het stevige ritme van LMFAO zorgde daarna voor nog meer sfeer. Iedereen sprong door de klas, het leek wel een feestje! En toch... wanneer de muziek stopte: pure concentratie om zoveel mogelijks tafels te scoren.


Een kwartiertje 'Spring en sta stil' bleek lang genoeg te zijn. Weer een tafelspelletje erbij...:-)

Dàt was dus nog eens een leuk idee van ik-weet-niet-meer-wie!!!

zondag 22 januari 2012

Bingomachine

Vorige week maakte ik via BingoBaker een setje bingokaarten over de tafels. Ik nam ze mee naar school en de kinderen waren enthousiast, maar ik stond wat onhandig te doen met mijn oude bingospelletje van vroeger. In dat potje zaten namelijk alle getallen van 0 tot 100, zoals het hoort bij een gewone bingo. De getallen die niet voorkomen in de tafels, moest ik eruit vissen. Dat moest dus anders.

Thuis ging ik op zoek naar een oud bingotoestelletje, zo eentje waarbij de getallen in een ronde kooi zitten en waarbij je ook nog kan draaien. Dat was pas leuk geweest! Maar... nergens kosteloos en snel te vinden.
Toen dacht ik aan de Random Word Chooser in de Smart Lesson Activity Toolkit. Helaas heeft die maar plaats voor 36 mogelijkheden, véél te weinig voor alle tafels.

Dan maar een online alternatief. Via Classtools had ik al gebruik gemaakt van de Random Name Picker. Je kan in dit programma - helaas met wat reclame rondom - zelf namen invoeren, waarna een fruitmachine er eentje willekeurig uitkiest.
Ik vulde alle producten van de tafels in... et voilà! Het internetadres kan je makkelijk opslaan op bijvoorbeeld een yurlspagina.
Kennen jullie nog (reclamevrije) alternatieven, eventueel voor het Smartboard? Laat het me weten!

zaterdag 21 januari 2012

Tips voor een klasblog #3

Je hebt dus al goed nagedacht over je klasblog. De eerste berichtjes zijn gepost en je lezers zijn op de hoogte. Maar wat voor inhoud wil je op je blog zetten?
Vandaar... deel 3: bloginhoud!

9. Blog voor en met de kinderen.
Bloggen met kinderen van 12 jaar is helemaal anders dan met kinderen van 8. Ik ervaar zelf dat mijn blogberichten voor het derde leerjaar toch helemaal anders zijn dan die voor het vijfde. Ik schrijf meer zelf en post vaak educatieve games. Grotere kinderen kunnen vaak al prima verslagjes schrijven, of leuke ideeën zelfstandig uitwerken. Bij kleinere kinderen gebeurt dat wat minder vaak.

10. Schrijf niet te moeilijk.
Ook in de teksten probeer ik rekening te houden met de leeftijd en het leesniveau van de kinderen. In het derde leerjaar oefenen we veel op het vlot, foutloos en vooral grààg lezen. Ook lezen op de blog vinden ze leuk om te doen. Daarom maak ik de zinnen niet te moeilijk of te lang. Zo blijft de motivatie om de blog te lezen ook bij de minder sterke lezers hoog.

11. Variatie.
Als we 's ochtends ons 'blogmomentje' houden in de klas, is het altijd weer spannend wat voor bericht verschenen is. Een filmpje? Een spel? Foto's? Een jarige? Een verslagje van een uitstap? Een leuke mop?
Verandering van spijs doet eten.

12. Kinderen motiveren.
Niet alle kinderen schrijven graag. Toch vind ik het belangrijk dat alle kinderen de kans krijgen om voor een publiek te schrijven en feedback te krijgen. In het vijfde leerjaar kreeg elk kind regelmatig een blogbeurt. We maakten samen een beurtrol, zodat elke week 3 of 4 kinderen voor een artikel moesten zorgen. Dat werkte goed.
In het derde doen we het anders. We motiveren de kinderen om een blogartikel te schrijven, door hen een geen-huiswerkbon (naar een idee van meester Marc) in ruil te geven. Als iemand 10 mooie zinnen schrijft over een uitstap, met hoofdletters, leestekens en alles erop en eraan, hoeft die één dagje geen huiswerk te maken.

13. Leren bloggen.
In de klas wordt heel wat aandacht besteed aan het werken en zoeken op de blog. Inloggen om berichten te plaatsen doet de juf. De kinderen leren hoe ze reacties kunnen plaatsen, hoe ze makkelijk iets terugvinden d.m.v. de labels en hoe ze kunnen doorklikken.
De eerste weken zijn de meeste kinderen en ouders erg terughoudend in het reageren via de blog. Dan houden we een wedstrijd, met een echte prijs. Zo leert iedereen hoe het moet!

14. Extraatjes
Op de blog plaats ik ook regelmatig materialen die ouders of kinderen thuis kunnen downloaden. De huiswerkafspraken, een Franse woordenlijst, extra oefenbladen, het werkwoordschema...
In Blogger kan je ook makkelijk embedden, dus de presentatie van de ouderavond kan hier ook herbekeken worden, of de uitleg over onze verenkelings- en verdubbelingsregel.
En natuurlijk mogen een aantal links niet ontbreken: de yurlspagina, de schoolwebsite en eventuele andere klasblogs van collega's!

15. Mediawijsheid.
Geen betere manier om te leren omgaan met het internet dan een klasblog! Door elke ochtend de blog te bekijken en te bespreken, leren de kinderen ook wat je beter wel en niet doet online. Ze zijn nog maar acht jaar, maar onze kinderen weten al héél goed dat je alleen je voornaam mag gebruiken als je reacties post. Samen kijken we naar wat reclame is - "Proficiat, u bent bezoeker nummer 1 000 000! Dit is géén grap!" - en waar we wel of niet op mogen klikken. We posten soms ook filmpjes van YouTube, maar als het filmpje gedaan is, mag je niet doorklikken van de juf.
Ik hoor van veel ouders dat ze dit een geruststelling vinden. 'Jong geleerd is oud gedaan', is een bekende reactie. Via de blog proberen we ook hen te sensibiliseren, zonder te betuttelen.

16. En tenslotte...: Hou vol!
Bloggen is leuk, maar vraagt ook wel wat volharding. Al heb je niet altijd evenveel inspiratie, al krijg je weinig reacties... Hou vol!

donderdag 19 januari 2012

Bloon

Bloon is een letterwoord dat staat voor Bekijken, Lezen, Omdraaien, Opschrijven, Nakijken. Deze techniek om spelling te oefenen was een Twitterontdekking van vorig jaar.
We gebruiken hiervoor http://www.bloon.nl/, een online programma - dus niet te downloaden - om methode-onafhankelijk spelling te oefenen, in de klas of thuis.
In de computerklas of tijdens het zelfstandige werk surfen onze kinderen naar deze website. Daar kunnen ze inloggen met hun persoonlijke gebruikersnaam en een wachtwoord. Op hun eigen Bloonpagina hebben we groene oefeningen klaargezet. Vaak gaat het om woordpakketten of om leerstof die nog moeilijk is. Er staan ook rode spelletjes op Bloon. Die mogen de kinderen spelen als ze klaar zijn met de groene oefeningen. Het online programma biedt ook de mogelijkheid om voor elke leerling verschillende woordpakketten klaar te zetten om te oefenen, zodat er zeker doelgericht wordt gewerkt. Bovendien kan je via de foutenanalyse kijken welke fouten de kinderen nog maken.

Meestal stoor ik me op oefensites voor kinderen mateloos aan eventuele reclame. Op de startpagina van Bloon staat bovenaan één advertentie. Zodra de kinderen ingelogd zijn, is de reclame verdwenen. Best te doen dus.
De komende weken werken we intensief verder met Bloon. Ik ben benieuwd of Bloon invloed zal hebben op de resultaten!

woensdag 18 januari 2012

Tips voor een klasblog #2

Op vraag van enkele collega's... nog méér tips om met je klas te gaan bloggen.

Je hebt dus je voorbereidend huiswerk gemaakt en je bent klaar voor een klasblog. Maar hoe pak je dat nu praktisch aan?
Vandaag dus deel 2: bloggen in de praktijk!

5. Informeer ouders en kinderen.
Een trouw lezerspubliek opbouwen is niet eenvoudig. Ook al zouden ouders wel eens een vlieg willen zijn in de klas, toch vinden ze niet altijd de weg naar de klasblog. Daarom wil ik hen zo snel mogelijk te informeren over ict in de klas. Deze brief hieronder geef ik met de kinderen naar huis op 1 september.
Op de blog zelf zorg ik steeds voor een ouderpagina. Een beetje uitleg over bloggen en de doelen die we ermee willen bereiken. Die pagina wordt vaak aangeklikt.
 

6. Link op de schoolwebsite.
Ik zie in de statistieken van Blogger dat veel lezers van onze blog aan komen waaien vanaf de schoolwebsite. De moeite waard om een linkje te maken.

7. Mijn ochtendritueel.
Bij ons ochtendritueel in de klas hoort ook een blogmomentje. De snelkoppeling naar de klasblog staat op het Smartboard en samen gaan we eens kijken naar wat die dag verschijnt! Vaak ontstaat een gesprek met de kinderen over veilig internetten. We lezen samen hoeveel bezoekers we al hebben gehad. Zo'n groot getal! Waar vinden we alle tafelspelletjes terug? En de foto's van vorige maand? Stapje voor stapje leren de kinderen zo werken met de blog.
Ons ochtendritueel zorgt ervoor dat de kinderen 's avonds ook sneller nog eens op de blog zullen oefenen of lezen. Dat zag ik aan de Bloggerstatistieken toen een stagejuf, die geen blogmoment inlaste, drie weken kwam oefenen in de klas. Het was een pak rustiger op de blog!

8. Regelmaat

Op onze blog verschijnt elke dag een bericht. Vaak plan ik ze al in het weekend - handig in Blogger -, zodat ik er tijdens de werkweek niet meer aan hoef te denken. Tenzij er iets leuks gebeurt, natuurlijk!
Elke dag hoéft natuurlijk niet, maar een zekere regelmaat lijkt me wel goed. Voor jezelf, om het ritme erin te houden, maar ook voor de lezers. Als er een tijdje niets gebeurt op de blog, haken de kinderen af.

Wordt vervolgd...

zondag 15 januari 2012

Tips voor een klasblog #1

Bloggen met de klas is leuk. Iets schrijven, een tekst opmaken, ideeën uitwerken, delen met anderen en feedback krijgen... Ook leerlingen kunnen hierdoor geboeid raken. Bovendien kan bloggen bijdragen tot het bereiken van de eindtermen rond schrijven én ict.
Ik blog nog niet zo héél lang met de kinderen en wil dus zeker niet de waarheid preken :-). Maar misschien kunnen mijn ervaringen en tips anderen aanzetten om ook de stap te wagen en een klasblog te beginnen.
In dit eerste deel: de pre-blogtijd!

1. Bezint eer ge begint.
Een tip die, toegegeven, zeker niet op mezelf van toepassing is, want ik ben er nogal onbezonnen ingevlogen. Maar een blog opstarten én onderhouden vraagt toch wel wat tijd.
Veel hangt natuurlijk van jezelf af. Hoeveel tijd wil jij eraan kwijt? Hoe zie jij het bloggen? Als informatiekanaal van leerkracht naar ouders? Als bron van extra inoefening? Moet het een plekje worden waar leerlingen kunnen schrijven en lezen? Wil je liever een fotoblog maken? Ga je met de klas bloggen of met je leerjaar?
De mogelijkheden zijn legio. Best een nachtje over slapen dus.

2. Een gezonde dosis creativiteit, schrijftalent en computervaardigheid.
Je hoeft geen tweede Hugo Claus te zijn, maar het is mooi meegenomen als je graag en vlot schrijft. Het is niet motiverend om berichten te plaatsen als je over elke post lang moet denken en er uren aan moet schaven.
Een beetje creativiteit - een basiseigenschap van élke leerkracht - is een must.  Afwisseling, leuke ideeën en verrassende berichten doen lezen.
En tenslotte heb je natuurlijk ook een stapje voor als je werken op de computer fijn en boeiend vindt.


3. Doe je research.
Ik heb zelf veel geleerd door andere klasblogs te bekijken. Met de puzzelstukjes die ik her en der bijeensprokkelde, heb ik mijn eigen klasblog in elkaar gezet. Heel wat voorbeelden zie je op klassenweblogs.yurls.net (via @Manssen), maar ook via zoekmachines kan je veel vinden.
Zo kan je ook beslissen welke blogsoftware je gaat gebruiken om je klasblog te maken. Ik maak zelf gebruik van Blogger, maar als je iets meer computerkennis hebt dan ik - en dat is niet zo moeilijk - dan kan je ook naar WordPress gaan, of naar andere (online) blogprogramma's.

4. Plan een blogvakantie.
Dat klinkt misschien een beetje te exotisch voor wat het is. Het geraamte van je blog opmaken neemt wat tijd in beslag. Je kan dat dus best tijdens een schoolvakantie plannen. Neem rustig de tijd om eens een handleiding te lezen, de lay-out te bepalen en enkele berichten te publiceren. Leer de mogelijkheden van je weblogdienst kennen.

Wordt vervolgd...

zaterdag 14 januari 2012

Agenda

Een nieuw jaar = een nieuwe agenda.
Vorig jaar kreeg ik van zus een hele handige gezinsplanner. I-de-aal voor een gezin van vijf. Een paar weken geleden ging ik op zoek naar een vervanger. Ik stapte boekenwinkel in en boekenwinkel uit, webshop in en webshop uit.
Alle gezinsplanners... uitverkocht.



Op 31 december 2011 begon die nieuwe agenda toch wel héél dringend te worden. Op 10 minuten tijd maakten zoon 1 en ik zelf een handig exemplaar. Zoon zorgde voor een mooie kaft. Ruimte voor notities en een uitgebreide klusjeslijst voor man. Voor elk gezinslid een vakje voor elke dag. Zelfs met plastic insteekhoesjes voor kassabonnetjes en papiertjes die niet kwijt mogen.

En nu maar hopen dat ie 2012 overleeft.

vrijdag 13 januari 2012

Leve Prezi

Ik heb helemaal niks met PowerPoint.
Ik denk niet ik in mijn hele leven al één PP écht volledig heb afgewerkt. PowerPoint ziet er ouderwets uit, werkt niet handig en is saai om naar te kijken. Sorry PP.

Ik heb het helemaal voor Prezi. Je moet al echt van een andere planeet komen als je nog nooit van dit presentatieprogramma hebt gehoord. Dynamisch, gebruiksvriendelijk en van deze tijd.
Prezi vernieuwt en verbetert zichzelf regelmatig. Sinds kort zijn er een aantal templates waaruit je kan kiezen. Zo hoef je niet telkens van nul te beginnen.

Voor de ouderavond in september maakte ik een eenvoudige prezi met zo'n template. Kijk en geef toe: Wie zou na dit nog tevreden zijn met PP?
Op vraag van een collega een tijdje geleden:
- Zo maak je een presentatie met Prezi (via @HvanSchie)
- Prezi, een handleiding voor beginners (via lerarentools.be)

donderdag 12 januari 2012

Tafels

Ik ben dus nieuw in het derde leerjaar. Na 10 jaar 5de leerjaar (groep 7) kwam ik in september plots terecht in de wereld van zout- en pauwwoorden, getallen tot 1000, onverwachte knuffels van leerlingen en, last but not least, van De Tafels.

Terwijl ik vroeger bij het cijferen wel eens zuchtte 'dat ze de tafels echt niet meer kennen', weet ik nu hoe hard er in ons leerjaar wordt gewerkt aan een vlotte kennis van de maal- en deeltafels. Op alle mogelijke manieren passeren ze dagelijks de revue: op rekenblaadjes, in het rekencircuit, als ganzenbord, luidop klassikaal gedrild, in het dagelijkse tafelwedstrijdje, met tafelballonnen, als memory, op de yurlspagina... Je kan het zo gek niet bedenken. De tafels kan je echt in àlles verwerken.

Hoe leuk de tafels soms ook zijn in de klas, als mama weet ik dat ze thuis soms altijd pure ellende betekenen. Daarom proberen mijn collega's en ik, via onze blog Groeigras, om regelmatig games aan te bieden waarin de tafels geoefend worden. 's Avonds tien minuutjes de tafels oefenen is niet zo erg meer als je op de computer mollen mag meppen of prinsessen mag aankleden!

woensdag 11 januari 2012

Bingokaarten

Dankzij @HvanSchie op Twitter ontdekte ik Bingo Baker. Daar kan je, zonder een account aan te maken, zelf gratis bingokaarten maken. De kaarten zijn eenvoudig af te printen, of je kan er ook voor kiezen om het spel online te spelen.
Ik sta sinds september in het 3de leerjaar en ben dus helemaal in de ban van de maaltafels. In geen tijd had ik een bingosetje gemaakt! Als je op de link of de afbeelding klikt, kom je er vanzelf.

maandag 9 januari 2012

Bravobon

In de klas werk ik met bravobons. Iemand spontaan helpen, mooi schrijven, goed meewerken in de klas, een knappe tafeltoets... Dat verdient soms een bravobonnetje.
Bij de kinderen is het een succes. De bons worden verzameld als trofeeën. Als ze er 10 gespaard hebben, mogen ze een verrassing kiezen. Fier als een gieter en onder luid applaus komen ze dan plechtig naar voor in de klas. Soms is de verrassing voor hen alleen, soms kiezen ze iets waarvan heel de klas kan meegenieten. Dan is het feest!
Ook zonder verrassing zou dit beloningssysteem goed werken bij mijn kinderen. Veel kinderen bewaren de bons in een geheim vakje in hun boekentas, om thuis te kunnen laten zien: "Kijk eens hoe trots de juf op mij is!" Ongewenst gedrag is goed bij te sturen met deze 'beloningen', zo heb ik ervaren. En voor elk kind kan je aparte, individuele werkpunten in de kijker zetten.
Hieronder vind je zowel de bravobons, als de verrassingen die de kinderen kunnen kiezen.
Veel plezier ermee!

zondag 8 januari 2012

2012

Enkele goeie voornemens... Weer meer fruit eten, zen blijven tijdens het spitsuur hier 's avonds, minder achter de computer zitten. En een nieuwe blog beginnen. Die twee laatste voornemens zijn géén contradictio in terminis. En ik ga dat bewijzen. Ideeën, werkbladen, projecten die ik uitwerk voor school kan ik net zo goed even bloggen, zodat anderen er ook nog wat aan hebben. Hoeveel extra tijd kan dat nu kosten?