ga naar...

donderdag 30 mei 2013

Heel veel dingen...

Het is drukdrukdruk.
Het einde van een intens, vermoeiend maar boeiend schooljaar is in zicht.
Voor mijn kinderen is ook een belangrijke mijlpaal op komst: het afstuderen van de basisschool en de grote stap naar het secundair onderwijs. We sturen hen niet zonder rugzakje op pad. Heel wat vaardigheden en kennis zitten erin, maar hopelijk dragen ze ook mooie herinneringen aan hun kindertijd bij ons op school met zich mee. Deze week dachten we daarover na. Samen gingen we op zoek naar 50 dingen die je moet gedaan hebben voor je van de basisschool afgaat. En dit is het resultaat!


Leuke aanvullingen zijn natuurlijk steeds welkom!

maandag 6 mei 2013

Kan elke leerling leren programmeren?

"Moet elke leerling kunnen programmeren?"
Dat was de titel van een bericht op Leesvoer van @BramFaems.
In een maatschappij waarin computers steeds centraler staan en menselijke taken en sociale contacten lijken over te nemen, is het misschien wel zinvol dat leerlingen, naast een basiskennis Frans, wiskunde of natuurkennis, ook hun eerste stappen zetten in het begrijpen van computertaal.

Ik sta als juf elke dag gewoon in de praktijk. Hoe interessant het discussiëren over de pro's en contra's van de bovenstaande stelling - sterk verdedigd door ICT-goeroes - ook is, ik ben meer een doener. Vandaar dat ik meer geïntrigeerd raakte door déze vragen:



"Kàn elke leerling leren programmeren?"
"Hoé kan elke leerling leren programmeren?"




Via een tweet ontdekte ik Hopscotch.
Deze Engelstalige app belooft dat iedereen kan programmeren, zelfs kinderen. En dat gratis en voor niks... installeren dus maar!
Tijdens een vrij moment zette ik twee willekeurige kinderen aan de iPad. Door een zelfgemaakte animatie liet ik hen kort zien wat je met de app kon. En toen ging ik verder met mijn eigen werk.


Een kwartiertje later zag ik in het voorbijgaan al een lange lijst Engelse commando's. Ik werd benieuwd en vroeg of ik al snel de primeur kreeg. Ik was onder de indruk. Zonder voorkennis, maar wel via samenwerken, uitproberen en weer corrigeren waren de twee erin geslaagd om één van de monsters van Hopscotch een huisje te laten tekenen. Een kwartier lang hadden ze overlegd over afstanden, kleuren, graden, en de volgorde van commando's.
Slechts een kwartier.


Programmeren lijkt dus kinderspel. En niet alleen voor jongens, maar ook meisjes lijken dit fantastisch te vinden. De Hopscotchventjes spreken duidelijk aan, en de mogelijkheden zijn eindeloos. Alles kan, als je maar een klein beetje fantasie en logisch denkvermogen hebt.
Daarom zet ik de app deze maand in bij de breinbrekeropdrachten. Snelle, rekenvaardige, maar ook gewoon geïnteresseerde kinderen kunnen de komende weken Hopscotch ontdekken.

Kennen jullie nog meer apps om te leren programmeren? Dan ben ik erg benieuwd.