ga naar...

woensdag 9 april 2014

iPads in onze klas, februari en maart

We zijn de afgelopen weken erg druk geweest met de studiekeuze van de kinderen. Het ontdekken van de iPads verhuisde dus tijdelijk naar de achtergrond. Ook de DragonBox-hype ging langzaam over, op een paar volhouders na. Toch werden de tablets wel elke dag door de kinderen gebruikt. We grijpen ondertussen al sneller naar de tablet dan naar de laptop of vaste pc.

Na een paar maanden zijn de iPads helemaal ingeburgerd als handig medium tijdens partner- of groepswerk. Hij neemt niet veel plaats in op de bank en je kan er makkelijk met een paar tegelijk op werken. Wikipanion, Van Dale en woordenlijst.org worden het vaakst gebruikt. Ook de map met tafels wordt regelmatig geopend en de timer, binnen de klok-app die standaard te vinden is op de iPad, komt geregeld van pas.

Tijdens de maand februari werkten we in de klas rond het thema 'De aarde'. Tijdens het groepswerk bestudeerden de leerlingen de aarde met Google Earth en als extraatje vertrokken ze op een wereldreis met KiddoAtlas. We probeerden ook de nieuwe Plantyn Algemene Wereldatlas uit. Op het eerste gezicht lijkt het een gewone atlas, maar als je de app Layar gebruikt, zie je dat de kaarten verrijkt zijn met extra informatie. De kinderen zouden het in elk geval geen straf vinden om te moeten werken met zo'n atlassen. En ik ook niet.
In maart leerden we meer over het menselijke lichaam. In iBooks konden nieuwsgierigen meer te weten komen in het boek 'Het menselijk lichaam' en The Human Body liet de werking op een speelse manier zien.



Tussendoor ontdekten we ook nog een paar 'kleine' maar interessante apps:

- Bij de Taalbende oefenden we de werkwoordspelling in. Het onderwerp werd bepaald door de dobbelsteen, het werkwoord door Random Name Picker. Binnen de app kan je zelf woordenlijsten aanleggen. De app bepaalt dan welk woord het zal worden. Ook prima in te zetten voor Franse werkwoorden, maaltafels, namenkiezer... Het enige nadeel is dat je op elke iPad de woordenlijsten opnieuw moet invoeren, toch wel een klein karweitje - tenzij je leerlingen aan het werk zet natuurlijk.

- De 3de kleuterklas heeft gewerkt rond het vouwen van figuren en kwam daarvoor de iPads lenen. Zij vonden Kid Origami erg handig, omdat de kleuters zelf het tempo konden bepalen. Ze konden bij twijfel ook weer teruggaan naar de vorige stap en de stappenplannen bleken ook erg duidelijk te zijn voor de kindjes.

- In september vertrekken we met het 6de leerjaar op bosklassen naar het Heuvelland. Tijdens de voorbereidingen vinden we De Bergen erg handig. Met deze app krijg je meer informatie bij de wandelknooppunten. Het lijkt dus alsof je met een gids op stap gaat, want je krijgt heel wat uitleg over wat je ziet tijdens het wandelen via filmpjes, interviews en foto's.
Mijn collega's en ik hebben dus voor de kinderen een wandeling voorbereid, in het thema van de Groote Oorlog, met de iPad en een opdrachtenboekje. We zijn er zelf erg tevreden mee, benieuwd of het lukt in september.

En tenslotte blijft de iPad ook een enorme meerwaarde bij het inzetten van flipfilmpjes in de klas. Ondertussen staan er al 44 wiskundefilmpjes voor het 6de leerjaar op het YouTubekanaal van uitgeverij Plantyn en in hun bordboek. De kinderen herhalen zelf de leerstof, aan hun eigen bankje, met de koptelefoon op. Mooi om te zien hoe kinderen het leren in eigen handen kunnen nemen.



Apps ontdekken die je goed kunt gebruiken in de klas is leuk, maar het moet natuurlijk ook méér worden dan dat. De uitdaging voor volgend schooljaar zal zijn om de iPads structureel in te gaan zetten om te creëren, op te zoeken, te presenteren en te delen. Werk voor de boeg dus.

2 opmerkingen:

Luc Mestdagh zei

Dank je wel voor deze tips. Wij hebben op school ook ipads, maar die moeten telkens teruggebracht worden naar de directeur. Spontaan op een ipad werken kan dus niet :(
Enfin,, zoals jij het zegt, werk voor de boeg ;)

Juf Hilde zei

Dat lijkt me inderdaad onhandig, als je telkens moet plannen wanneer je de iPads inzet. Bij ons worden ze heel vaak tussendoor gebruikt, net zoals we boeken en computers en geodriehoeken gebruiken. Die breng je ook niet elke keer naar de directeur, toch? :-)
Toch veel succes met de iPads!