ga naar...

vrijdag 4 maart 2016

Mijn curriculum wiskunde

Wiskunde is in het 6de leerjaar - vlak voor de overstap naar de secundaire school - een vak waarbij je grote verschillen ziet tussen leerlingen. Sommige kinderen werken snel, andere trager. Sommige leerlingen zien na een klassikale instructie in hoe iets moet, andere leerlingen hebben na twee tellen al inzicht in de leerstof. Bij de ene leerling moet je schouderklopjes geven, motiveren en vertrouwen schenken door samen kleine stapjes te zetten. Een andere leerling huppelt door de oefeningen en heeft honger naar meer en moeilijker.

Mijn collega's Greet en Ann, en ikzelf doen ons best om de kinderen zoveel mogelijk te geven wat ze nodig hebben. Daarom werken we sinds een drietal jaar tijdens de wiskundeles aan verschillende snelheden, elk in onze eigen klas.
Bij de start van de wiskundeles zetten de snelle, sterke leerlingen zich achteraan in een groepje. Zij werken zelfstandig en gebruiken daarbij het bundeltje dat je hieronder vindt. Ondertussen geven we de gewone klassikale instructie aan de grote groep. Na de instructie gaan de kinderen die er vertrouwen in hebben aan de slag in hun werkboek, eventueel met een rekenpartner. De kinderen die moeite hebben met wiskunde of onzeker zijn, krijgen daarna nog extra ondersteuning.
Bij deze werkvorm hebben we het gevoel dat alle kinderen goed aan het werk zijn.

De kinderen die wiskunde leuk vinden en goed kunnen, hebben dus vaak niet de hele lange uitleg nodig om te begrijpen wat van hen verwacht wordt. Daarom gebruiken zij dit bundeltje. Wanneer ze achteraan gaan zitten, kijken ze bij de les van vandaag, bijvoorbeeld les 1. Het vakje bij instructie is leeg, ze hoeven dus niet naar de klassikale uitleg te luisteren. Ze moeten wél de QR-code scannen met de iPad. Die brengt hen naar één van de flipfilmpjes, die ik een paar jaar geleden maakte voor uitgeverij Plantyn. Ze krijgen zo toch een ultrakorte instructie, voor hen genoeg om aan de slag te kunnen. In het bundeltje lezen ze ook welke oefeningen ze moeten maken: bolletje 1 en 2 (basisleerstof), en driehoekje 1 (uitbreidingsleerstof). Ze verbeteren de oefeningen zelf met de correctiesleutel.



De QR-codes zijn natuurlijk ook goed te gebruiken als je de filmpjes als huiswerk wilt geven. Dan is er in de klas nog meer tijd voor inoefening, vragen en uitbreiding. Ook hoogbegaafde leerlingen kunnen hiermee vanzelfsprekend aan de slag. Zij scannen de code enkel als ze vastlopen bij een oefening en extra uitleg willen, en ze maken uitbreidings- in plaats van basisoefeningen.

Meer hierover:
- Geflipt
- Drie, twee, een... flip!
- Flip de klas @ Plantyn
- Artikel op Leerrijk.be (31/1/2016)

7 opmerkingen:

Maaike Corteville zei

Bedankt. Ik ben zoekende naar een systeem om mijn groepen tijdens de wiskundeles beter te begeleiden en ik denk dat ik de oplossing gevonden heb !!

Jammer genoeg werken wij met Rekensprong ;), maar ik zal mij er in het derde trimester eens ingooien :)

Gr Maaike

Cor zei

Ik vind deze aanpak uitermate interessant. Bijzonder vind ik dat de snellere leerlingen goed vooruit kunnen en ook nog eens de vaardigheid van zelfstandig werken kunnen toepassen en wellicht uitbouwen. Ook voor de leerkracht, die meer aandacht aan de langzamere leerlingen kan geven, heeft een overzichtelijker geheel. Complimenten voor deze aanpak. Toch een kleine bedenking: werken met een QR-code en een iPad vindt ook een langzame leerling leuk en uitdagend. Voelen deze leerlingen zich dan misschien minder dan de iPad-leerlingen?

Juf Hilde zei

Dag Cor, dank voor je reactie. Werken met de iPad vindt iedereen inderdaad super. Daarom proberen we soms ook flexibel te zijn met de groepen, als de leerstof het toelaat. Bovendien krijgt iedere leerling een strategiekaart met een samenvatting van de theorie, en ook daarop staat de QR-code. Zo kan iedereen, thuis of in de klas, bij het huiswerk of de toetsen, de filmpjes herbekijken.
Groetjes, Hilde

Anoniem zei

Hallo
Prachtige manier van werken. Vraagje: wat doen deze snelle/slimme lln als ze klaar zijn, want het aantal oefeningen dat ze moeten maken lijkt me erg weinig? Groetjes Greet

Juf Hilde zei

Dag Greet, het zijn inderdaad minder oefeningen. Sommige kinderen werken daar wel eventjes aan, omdat ze iets trager werken of omdat het moeilijkere oefeningen zijn. De tijd die overblijft, wordt besteed aan uitbreiding of verdieping. Hiervoor gebruiken we bijvoorbeeld Kant en klaar plus, Somplex, Somplextra, projecten op Yurls of op de iPad.
Hilde

Ellen Van Dyck zei

Knap werk en een leuk idee. Jammer genoeg geen iPads op school.

Juf Hilde zei

Dag Ellen,
iPads zijn handig, maar niet echt nodig. Kinderen kunnen ook op de vaste pc het filmpje bekijken. Via hierhttps://www.youtube.com/watch?v=r40aj-Sf06w&list=PLsiAUNFg8yg5Ybd6ar4wNOLOcPX7e-TVU of hier http://flipdeklas.yurls.net/nl/page/871956#topboxes
Groetjes
Hilde