ga naar...

donderdag 14 juni 2012

Inspiratieboek 'Sociale media op de basisschool' - Mijn Kind Online

Half januari kreeg ik een mail van @remcopijpers van Mijn Kind Online. Deze stichting levert in Nederland prachtig werk in de ondersteuning van ouders en de professionalisering van leerkrachten bij mediaopvoeding van kinderen en jongeren.

In het mailtje vroeg Remco me of ik mee wilde werken aan een nieuw boek. Het zou een inspiratieboek worden. Een boek vol ideeën om sociale media goed te gebruiken in de klas. Een boek om te laten zien hoe waardevol en positief deze media kunnen zijn, ook in het onderwijs.
Natùùrlijk wilde ik daar wel aan meewerken.
Wij werken in de klas al een tijdje met een klasblog: Groeigras. Daarover zou het artikel gaan voor het boek. Bloggen met de klas heeft tal van voordelen. Een brug slaan tussen klas en thuis, motiveren om te gaan lezen en schrijven... Maar vooral het werken aan mediawijsheid is een belangrijke doelstelling van de blog. Jong geleerd is oud gedaan.

In de loop van de weken en maanden die volgden, groeiden het artikel en het veelbelovende boek op de redactie van Mijn Kind Online. In april kregen we in de klas bezoek van fotograaf Rodney. Hij had leuke ideeën voor foto's, met écht groeigras en onze oude houten bankjes en kriebelneusjes... De kinderen en ik genoten van de ontspannen fotoshoot.

Foto: Rodney Kersten van Studio Bell
En toen was het wachten... en wachten.... en wachten. Af en toe arriveerde er een leuk mailtje van Mijn Kind Online met wat extra vragen. De tekst moest nog een laatste keer doorgelezen worden, de redactie zocht nog enkele jonge tekenaars en er kwam ook een uitnodiging voor de boekpresentatie in juni in Zoetermeer.
In de klas werd regelmatig gesproken over 'het boek van die Nederlandse meneer'. De nieuwsgierigheid van de kinderen én van mezelf werd steeds groter.

Nu is het eindelijk zover.
Het boek "Sociale media op de basisschool", uitgegeven door Mijn Kind Online, is klaar om gelezen te worden. Vanaf 28 juni kan het boek als pdf gedownload worden vanaf de site van Mijn Kind Online. Wil je liever de analoge, papieren versie, dan kan je nu al bestellen. Tot 25 juni krijg je korting en betaal je slechts € 19,95 plus verzendkosten.

Maar natuurlijk hoeft het niet bij lezen te blijven. Je kan ook gewoon eens diep ademhalen en proberen om sociale media in te zetten in de klas. Een klasblog opstarten is het ideale begin: laagdrempelig, fijn om te doen en mediawijs. Ik hoop dat het artikel over Groeigras veel collega's kan inspireren en overtuigen.

Heb je het boek gelezen en wil je nog méér tips om te gaan bloggen met je klas? Die heb ik hier voor je klaargezet:
- Tips voor een klasblog #1
- Tips voor een klasblog #2
- Tips voor een klasblog #3

Reacties op Groeigras, op dit blogartikel of op het artikel in het boek zijn natuurlijk héél erg welkom. Veel leesplezier!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Gaaf zeg! Ik ken wel een paar mensen in het PO die hier blij van gaan worden!

Juf Hilde zei

Dat is de bedoeling, veel plezier ermee!
Hilde