ga naar...

woensdag 20 juni 2012

Tips voor een klasblog #4

Na het lezen van het boek 'Sociale media in de basisschool' van MKO en het uitpluizen van de extra tips heb je dus nu (of binnenkort) ongetwijfeld een interessante blog op poten staan. Misschien heb je, net zoals ik, wel met Blogger gewerkt.

Vandaar... deel 4 van de tips: extraatjes in Blogger!

17. Een herkenbare favicon
Als je in Blogger werkt, is het leuk om met een icoontje bovenaan te werken. Dat maakt je blog herkenbaar en doet hem meer opvallen in je bladwijzerbalk.
Zo'n favicon is niet moeilijk te maken. Je maakt best zelf een eenvoudig symbooltje aan, vierkant en kleiner dan 100 kB. Via 'ontwerp' kan je bij 'indeling' de afbeelding laden. Even wachten en... je favicon staat bovenaan bij in je adresbalk.

18. Maak een Voki
Op Voki kan je na het aanmaken van een account gratis een digitaal personage aanmaken, dat kan bewegen en spreken. Kinderen vinden onze Woef - de hond van Fons en Fien - gewéldig! Je vindt Woef op de startpagina van Groeigras. Zeker als het lezen op de blog nog moeilijk gaat, is het fijn dat de kinderen ook gewoon eens kunnen lùisteren. Voor de hogere klassen zou de voki Frans of Engels kunnen spreken. Je zou er zelfs opdrachten voor de leerlingen aan kunnen koppelen.
Via 'ontwerp' en 'indeling' kan je kiezen voor een html-gadget. Plak daarin de code van je zelfgemaakte voki. Klaar!

19. Auteursrechten?
Let op met foto's en afbeeldingen, die je zomaar van het net plukt. Op heel wat materialen rusten auteursrechten. Zorg daarom steeds dat je tekeningen, afbeeldingen of foto's gebruikt die je zelf maakte of die vallen onder de creative commons licentie.
Hiervoor bestaan heel wat gespecialiseerde websites - gewoon even googelen. Maar je kan ook terecht bij Google afbeeldingen. Je tikt een zoekwoord in en klikt op 'zoeken'. Dan krijg je een lange lijst met afbeeldingen. Scrol helemaal naar onder en kies voor 'Naar basisversie overschakelen'.
In de basisversie kan je bovenaan kiezen voor 'Geavanceerd zoeken'. 
In het scherm dat je daarna krijgt, kan je bij de gebruiksrechten de afbeeldingen filteren op licentie.

Toegegeven, er blijft dan niet veel moois over. Daarom probeer ik meestal te werken met tekeningen of foto's van de kinderen. En om duidelijk te maken dat ik niet wil dat anderen foto's van de kinderen zomaar 'overnemen' - bijvoorbeeld voor journalistieke doeleinden - vermeld ik dit ook nog eens expliciet op de startpagina van de blog. 

20. Twitter
Als je blogt, ben je misschien ook actief op Twitter. Het zou kunnen dat je ook twittert met de klas, zoals ik. Maar niet alle ouders en bloglezers volgen al die nieuwe sociale media. Daarom kan je er, via de gadgets, ook voor zorgen dat de klastweets automatisch op de blog verschijnen. Zo kan iedereen toch een beetje meelezen en meevolgen.

21. Klaar voor de rest!
Als je kan bloggen, dan ben je ook klaar voor andere sociale media. Bloggen is zo laagdrempelig, bijna kinderspel. Maar je leert er wel een hoop mee, ook als leerkracht. Wie kan bloggen, kan dus vast heel wat andere ict-dingen aan. Enkele aanraders? Twitter! RSS! Pinterest! Dropbox! Vier dingen waar je al een tijdje zoet mee bent en waarvan je je afvraagt hoe je ooit zonder hebt gekund.

Veel blogplezier!

Geen opmerkingen: