ga naar...

vrijdag 11 mei 2012

Werkbrief wordt winkelbrief

Elke week krijgen onze kinderen een werkbrief. Op de werkbrief, zoals het voorbeeld hieronder uit het 5de leerjaar, staan opdrachten die ze tijdens die week moeten of mogen afwerken. Een rekenles, oefenen op Bloon, verdiepingsleerstof, een tafelspel of een spellingopdracht...
Alles kan op de werkbrief.
Op dinsdag krijgen de leerlingen een hele namiddag om zelfstandig te werken aan deze moet- en magtaakjes. De kinderen vinden dit fijn om te doen. Ze kiezen zelf waarmee ze beginnen en nemen hun leren in eigen handen. In het begin is het soms nog moeilijk om met die vrijheid om te gaan, maar al gauw ervaren ze dat ze de verantwoordelijkheid best aankunnen.



Op dit ogenblik ervaren we dat het werken met geld nog niet helemaal onder de knie is. Daarom maakten we een rekensommetje: werkbrief + winkelen = winkelbrief! De kinderen krijgen deze week dus geen werkbrief, maar een winkelbrief. Op die brief staat wat de kinderen zeker moeten meebrengen van de winkel, en wat ze met het resterende geld nog extra mogen uitkiezen. De geïmproviseerde winkel staat achteraan in de klas. Alle taakjes liggen in de etalage met de kostprijs erbij. Elk kind krijgt € 5 zakgeld - portemonneetje komt mee van thuis - om taakjes mee te kopen. Enkele kindjes spelen winkelier.



Het is grappig om te zien hoe motiverend het winkelen is. Uiteindelijk maken ze net dezelfde taakjes als altijd, maar doordat ze het mogen 'uitkiezen' en kopen in een net-echte winkel, vinden ze het zelfstandige werk ineens weer fantastisch. Ook het pimpen van de winkel werd een zaak van de klas. Een bloemetje erbij, slogans bedenken om op te hangen, vlaggetjes, een soldenweek...
De werkwinkel is dus een blijvertje!

6 opmerkingen:

Tiny Rossar zei

Weer een geweldig idee! Knap hoor!

Juf Hilde zei

Merci, Tiny!

Anoniem zei

Wow ! Dit wil ik zo graag in mijn klas :)
Kopen ze alles in een keer? Of moeten ze telkens terug komen? En de winkeliers, staan die dan een hele namiddag in de winkel? of gaan zij terug naar hun plaats?

Juf Hilde zei

Dank voor je compliment! De kinderen kopen niet alles in één keer, dan zou de winkelbeurt te lang duren. Bovendien kunnen ze nog niet optellen met kommagetallen. De winkeliers staan een kwartiertje in de winkel, met 2 of 3. Zo kunnen ze elkaar controleren en helpen. Op de winkelbrief zet ik de wijzers op de twee klokjes, zodat ze met de klasklok kunnen vergelijken. Zo weten ze wanneer hun beurt begint en eindigt. Zo oefenen we ook het kloklezen.
Vriendelijke groeten
Juf Hilde

Hilde zei

Echt alles zit erin verwerkt :) Hier ga ik werk van maken tijdens de vakantie :)

Juf Hilde zei

Alles is veel gezegd, maar we doen ons best...:-)
Bedankt!
Hilde