ga naar...

donderdag 25 oktober 2012

Groeigras vs ict-eindtermen, 1ste ronde

Nog een paar maanden en dan zwaaien mijn 17 kinderen af in de basisschool. Dan moeten zij alle eindtermen bereikt hebben, ook de 8 vakoverschrijdende ICT-eindtermen.

Een paar maanden geleden verscheen het Nederlandse boek 'Sociale media op de basisschool' van Mijn Kind Online. Overtuigd van het nut, de zin en de doelen die ik meende te bereiken met onze klasblog Groeigras, deed ik in het boek mijn verhaal. Maar achteraf bedacht ik dat ik nog nooit het bloggen had gelegd op de ICT-diamant die wij in het Vlaamse onderwijs kennen.
Aan de slag dus.


1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken ter ondersteuning van hun leren.
Al meteen een hele boterham. Eigenlijk wil men via deze eindterm bereiken dat kinderen het nut inzien van ICT. Dat ze spontaan naar ICT gaan grijpen als ze iets willen opzoeken, leren of creëren.

Ik zie aan de bezoekersstatistieken en aan de vragen om te mogen bloggen in de klas, dat die positieve houding wel snor zit bij ons. Bloggen vinden ze in de eerste plaats leuk om te doen. Natuurlijk scoren de spelletjes goed, maar dat niet alleen. Kinderen zijn ook nieuwsgierig om te lezen wat anderen schrijven. Ze gebruiken de blog ook om door te klikken naar oefenprogramma's zoals Bloon, onze yurlspagina of een online woordenboek.
Sinds kort werken we in de klas met LiveWriter, waardoor de kinderen rechtstreeks op de blog kunnen publiceren. Zo ontdekken ze dat de spellingcontrole toch wel écht handig is wanneer je iets publiceert voor vrienden en familie op de blog. En als je het écht niet weet, ga je naar de Van Dale Online of het Groene Boekje.
De blog staat dus regelmatig een hele dag open op de klascomputers, iedereen krijgt de kans om zijn steentje bij te dragen. En hoe meer de kinderen de mogelijkheden zien van een blog, hoe meer ideeën boven komen drijven voor foto's, moppen, wist-je-datjes of verslagjes.

2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
Deze eindterm kan je heel breed opvatten. Respect hebben voor het materiaal en het gebruiken zoals het hoort, beseffen dat er gevaren zijn op het internet, kritisch blijven tegenover online informatie, weten wat privacy is en deze beschermen, zowel die van jezelf als die van anderen...

Een stokpaardje van me. Kinderen kunnen alléén maar leren - met vallen en opstaan - hoe ze verstandig kunnen omgaan met het internet als ze het ook echt mogen doén. Ik kreeg in het verleden heel wat vragen over de klasblog. "Moet dat nu echt? Ze zitten al zoveel op de computer! Wat als ze elkaar beginnen pesten op de blog? En die YouTube-filmpjes, daar staat zoveel reclame bij... Eigenlijk willen we niet dat onze kinderen zoveel online zetten..."
Ik begrijp dat allemaal. Maar leren is doen. En doen is fouten maken, er samen over praten en dan iets bijgeleerd hebben.
En later twee keer nadenken.

Wij praten in de klas heel veel over verstandig internetten. Elke ochtend gaat op het Smartboard de blog open en kijken we samen wat er verschenen is. Zo ontstaat vaak een spontaan gesprek over ervaringen van de leerlingen. We geven elkaar tips hoe het beter, veiliger kan. Soms moet ik uitleggen waarom iets niet te vertrouwen is. Waarom je waarschijnlijk niet die 'miljoenste bezoeker' bent en je beter niet op OK klikt. Hoe subtiel reclame soms verstopt zit in websites voor kinderen. En dat je niet zomaar plaatjes mag plukken van het internet, wegens het auteursrecht.
Maar het zijn geen uilen, die leerlingen van mij. Ze hebben dat snel door. Na enkele weken kunnen we samen een contract "Slimme surfers" opstellen.

3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Deze eindtermen hebben alles te maken met het zelfstandig oefenen binnen een programma. Juiste oefeningen aanklikken, goed lezen, doorzetten en vaak zichzelf corrigeren.
Bij het leren ontdekken ze programma's die hun leerproces ondersteunen, zoals zoekrobotten, encyclopedieën, tekstverwerkingsprogramma's, presentatieprogramma's, websites. Ze kunnen hiermee op een veilige en zelfstandige manier omgaan.

Om deze twee doelstellingen te bereiken gebruiken we Groeigras niet vaak. Op de blog kunnen de kinderen wel doorklikken naar zulke oefenprogramma's. Wij gebruiken in de klas vooral Yurls en Bloon, maar ook cd-roms die hun waarde bewezen hebben. Natuurlijk leren we ook intensief de andere voorgaande programma's gebruiken, maar niet via de klasblog.

Snel dus naar eindtermen 5, 6, 7 en 8, maar dat zal voor de 2de ronde zijn... 

Geen opmerkingen: