ga naar...

zaterdag 28 juni 2014

iPads in onze klas, mei en juni

In mei kregen we 3 weken lang een prima stagiair over de vloer in 6A. Juf Margriet werkte vakoverschrijdend rond het thema 'de kosmos'. Zowel in de taallessen, rekenlessen, W.O. en muzische vakken kwamen de zon, de maan en de planeten terug. Ik zie het niet vaak bij stagiairs - heel vreemd - maar juf Margriet was echt vlot met ICT. Alleen QR-codes, daar had ze nog niet mee gewerkt. Tijd om dat te leren dus! Tijdens het groepswerk over de ruimte had ze eerst voorzien dat de leerlingen op de iPad de URL van een Beeldbankfilmpje zouden intikken. Maar de ervaring leert dat dat lang duurt én vaak misgaat door tikfouten. Daarom leerde ik haar hoe je een QR-code maakt. Ze  'plakte' de codes daarna op de werkbladen van de leerlingen. Even scannen met Layar en het groepswerk kon van start gaan.

De truuk met de QR-code paste ze ook toe bij een muzische activiteit. Via 'Mijn kunst is top' op de site van Ketnet maakten de kinderen zelf een rap over de ruimte. Een hele mooie les die ik vast volgend jaar ook geef.
Tijdens de buffermomenten werkten de kinderen zelf aan een aantal apps over de kosmos: Planetenreis, Het universum en Van de aarde naar de ruimte.

Tijdens de laatste weken van het schooljaar ging heel wat aandacht naar herhaling en inoefening op de iPad via de app Bru-taal en via de flipfilmpjes van Plantyn. En voor wie een beetje ontspanning en uitdaging nodig had tussendoor, stond 2048 klaar. Ook Monument Valley werd door sommige leerlingen erg gesmaakt, waarschijnlijk omdat we dit jaar ook al rond M.C. Escher en vlakverdeling hebben gewerkt. De app is trouwens pràchtig vorm gegeven en dus mooi om naar te kijken, maar ook best pittig bij de laatste levels.

En dan, de allerlaatste dagen van 2013-2014...! Op de voorlaatste avond van hun basisschooltijd kregen onze zesdeklassers tijdens een plechtige proclamatie hun getuigschrift en rapport. Het is de traditie dat ze dan ook zorgen voor wat intermezzo's. Enkele maanden geleden hadden we het idee om via Sonic Pics een herinneringenverhaal te maken, met foto's en ingesproken herinneringen.
Zo gezegd, zo gedaan. Trots op onszelf vonden we dat we er dit jaar goed op tijd bij waren. Het lukte prima om foto's te nemen met de iPad en hiermee een mooi 'boek' te maken in Sonic Pics. Maar bij het inspreken van de herinneringen liep het minder. De kwaliteit van het geluid was niet echt goed en we beschikten niet over een micro die je kon aansluiten op de iPad. Met pijn in het hart schoven we de iPads dan maar aan de kant om een goeie ouderwetse PowerPoint te maken op de laptop en die in te spreken met een extra microfoon. Een muziekje eronder et voilà.
Ik wilde er daarna nog een videobestand van maken, maar door de achtergrondmuziek lukte dat niet goed. Er zat telkens een 'glitch' in de muziek. Om een lang verhaal kort te maken: het werd toch een project van het laatste ogenblik... :-)

En daarmee zit ons experimenteerjaar met de iPads erop. In september gaan we met het 6de een week op Kemmelklassen, naar de Westhoek. De iPads gaan mee, dat staat vast. Ze kunnen makkelijk fototoestel, pen en papier, computer, kompas en rekentoestel vervangen.
We hebben veel geleerd dit schooljaar. Om de toestellen goed te kunnen integreren in de dagelijkse klaspraktijk moeten we nog een weg afleggen, maar één ding is zeker: we kunnen de iPads in onze klas niet meer missen.

2 opmerkingen:

Klas 5B zei

Dank je wel om dit jaar jouw ervaringen te delen. Aangezien wij niet constant de ipads in klas hebben, moet er meer gepland worden. Zo werkten wij oa met Comiclife. Maar mijn lijstje met apps is nog niet ten einde ;)

Fijne vakantie toegewenst !

Juf Hilde zei

Dankjewel voor je reactie. Ook wij moeten de iPads delen met verschillende klassen hoor. Dat vraagt idd wat planning. Eigenlijk zouden we er al graag een paar bij willen... :-)
Ook aan jullie een fijne vakantie!
Hilde