ga naar...

zondag 7 oktober 2012

Clay yourself

Ik ben met mijn neus in de boter gevallen in het 6de leerjaar. Mijn collega's hebben prachtige knutselideeën. Ik hoop dat ze het niet erg vinden dat ik een tipje van de sluier oplicht...

Tijdens de eerste weken van het schooljaar werken de kinderen aan een groot, viervoudig zelfportret. Eén van de vier portretten is een foto van zichzelf. Door goed naar die foto te kijken, maken de kinderen ook een zelfportret in houtskool. Daarna bewerken ze de foto ook naar eigen smaak in Be Funky. En tenslotte tekenen ze zichzelf in de stijl van Picasso. Die vier kleine portretten worden dus bij elkaar gebracht in een vierluik, echt mooi.

Ik had in mijn klas problemen om de foto's te uploaden naar Be Funky. Daarom moest ik wat anders bedenken. Ik dacht meteen aan Clay Yourself, een online programma dat ik al lang bij mijn favorieten had bewaard, maar nog nooit gebruikt.

In Clay Yourself kan je een kleimannetje maken van jezelf. Je hebt geen account nodig, iets waar ik altijd heel erg blij mee ben. De leerlingen bekeken goed hun eigen foto en probeerden daarna zichzelf na te maken in klei. Je kan je kleimannetje daarna downloaden als JPG-bestand. Dat hebben we dan afgeprint en gebruikt als 4de portret.

Maar ik ga Clay Yourself vast nog een keer gebruiken. In de Franse les bijvoorbeeld. Onze jongens en meisjes kunnen al goed mensen beschrijven in het Frans. 'Elle a les yeux bleus', 'Elle porte une blouse verte' of 'Elle a les cheuveux blonds', dat moet al lukken.
Gewone kleifiguren maken is leuk, maar knotsgekke kleifiguren maken is nog véél  grappiger. En die kan je dan weer goed beschrijven en français. Voilà!

5 opmerkingen:

meester Luc zei

Juf Hilde,

Je hebt toch steeds van die geweldige ideetjes...
Ik ben al een tijdje fan en ik blijf het :-)

groetjes,

meester Luc

Juf Hilde zei

Bedankt hè Luc...:-)

Anoniem zei

Van waar haal je al die toffe links toch? Super! :-D

Juf Hilde zei

Bedankt, zeg het voort...:-)

sannecordier zei

Dju... Ik kan clay yourself niet meer openen.