ga naar...

zaterdag 21 januari 2012

Tips voor een klasblog #3

Je hebt dus al goed nagedacht over je klasblog. De eerste berichtjes zijn gepost en je lezers zijn op de hoogte. Maar wat voor inhoud wil je op je blog zetten?
Vandaar... deel 3: bloginhoud!

9. Blog voor en met de kinderen.
Bloggen met kinderen van 12 jaar is helemaal anders dan met kinderen van 8. Ik ervaar zelf dat mijn blogberichten voor het derde leerjaar toch helemaal anders zijn dan die voor het vijfde. Ik schrijf meer zelf en post vaak educatieve games. Grotere kinderen kunnen vaak al prima verslagjes schrijven, of leuke ideeën zelfstandig uitwerken. Bij kleinere kinderen gebeurt dat wat minder vaak.

10. Schrijf niet te moeilijk.
Ook in de teksten probeer ik rekening te houden met de leeftijd en het leesniveau van de kinderen. In het derde leerjaar oefenen we veel op het vlot, foutloos en vooral grààg lezen. Ook lezen op de blog vinden ze leuk om te doen. Daarom maak ik de zinnen niet te moeilijk of te lang. Zo blijft de motivatie om de blog te lezen ook bij de minder sterke lezers hoog.

11. Variatie.
Als we 's ochtends ons 'blogmomentje' houden in de klas, is het altijd weer spannend wat voor bericht verschenen is. Een filmpje? Een spel? Foto's? Een jarige? Een verslagje van een uitstap? Een leuke mop?
Verandering van spijs doet eten.

12. Kinderen motiveren.
Niet alle kinderen schrijven graag. Toch vind ik het belangrijk dat alle kinderen de kans krijgen om voor een publiek te schrijven en feedback te krijgen. In het vijfde leerjaar kreeg elk kind regelmatig een blogbeurt. We maakten samen een beurtrol, zodat elke week 3 of 4 kinderen voor een artikel moesten zorgen. Dat werkte goed.
In het derde doen we het anders. We motiveren de kinderen om een blogartikel te schrijven, door hen een geen-huiswerkbon (naar een idee van meester Marc) in ruil te geven. Als iemand 10 mooie zinnen schrijft over een uitstap, met hoofdletters, leestekens en alles erop en eraan, hoeft die één dagje geen huiswerk te maken.

13. Leren bloggen.
In de klas wordt heel wat aandacht besteed aan het werken en zoeken op de blog. Inloggen om berichten te plaatsen doet de juf. De kinderen leren hoe ze reacties kunnen plaatsen, hoe ze makkelijk iets terugvinden d.m.v. de labels en hoe ze kunnen doorklikken.
De eerste weken zijn de meeste kinderen en ouders erg terughoudend in het reageren via de blog. Dan houden we een wedstrijd, met een echte prijs. Zo leert iedereen hoe het moet!

14. Extraatjes
Op de blog plaats ik ook regelmatig materialen die ouders of kinderen thuis kunnen downloaden. De huiswerkafspraken, een Franse woordenlijst, extra oefenbladen, het werkwoordschema...
In Blogger kan je ook makkelijk embedden, dus de presentatie van de ouderavond kan hier ook herbekeken worden, of de uitleg over onze verenkelings- en verdubbelingsregel.
En natuurlijk mogen een aantal links niet ontbreken: de yurlspagina, de schoolwebsite en eventuele andere klasblogs van collega's!

15. Mediawijsheid.
Geen betere manier om te leren omgaan met het internet dan een klasblog! Door elke ochtend de blog te bekijken en te bespreken, leren de kinderen ook wat je beter wel en niet doet online. Ze zijn nog maar acht jaar, maar onze kinderen weten al héél goed dat je alleen je voornaam mag gebruiken als je reacties post. Samen kijken we naar wat reclame is - "Proficiat, u bent bezoeker nummer 1 000 000! Dit is géén grap!" - en waar we wel of niet op mogen klikken. We posten soms ook filmpjes van YouTube, maar als het filmpje gedaan is, mag je niet doorklikken van de juf.
Ik hoor van veel ouders dat ze dit een geruststelling vinden. 'Jong geleerd is oud gedaan', is een bekende reactie. Via de blog proberen we ook hen te sensibiliseren, zonder te betuttelen.

16. En tenslotte...: Hou vol!
Bloggen is leuk, maar vraagt ook wel wat volharding. Al heb je niet altijd evenveel inspiratie, al krijg je weinig reacties... Hou vol!

2 opmerkingen:

juf.Greet zei

Deze blog is een prachtidee.
Dank je wel juf. Hilde om jouw kennis met ons te willen delen, zowel via de blog als 'live'.

Juf Hilde zei

Merci voor de fijne reactie, collega... De EERSTE van deze blog! Enne, goe bezig daar in het vierde!