Elke week krijgen onze kinderen een
werkbrief. Op de werkbrief, zoals het voorbeeld hieronder uit het 5de leerjaar, staan opdrachten die ze tijdens die week moeten of mogen afwerken. Een rekenles, oefenen op
Bloon, verdiepingsleerstof, een tafelspel of een spellingopdracht...
Alles kan op de werkbrief.
Op dinsdag krijgen de leerlingen een hele namiddag om zelfstandig te werken aan deze moet- en magtaakjes. De kinderen vinden dit fijn om te doen. Ze kiezen zelf waarmee ze beginnen en nemen hun leren in eigen handen. In het begin is het soms nog moeilijk om met die vrijheid om te gaan, maar al gauw ervaren ze dat ze de verantwoordelijkheid best aankunnen.
6 opmerkingen:
Weer een geweldig idee! Knap hoor!
Merci, Tiny!
Wow ! Dit wil ik zo graag in mijn klas :)
Kopen ze alles in een keer? Of moeten ze telkens terug komen? En de winkeliers, staan die dan een hele namiddag in de winkel? of gaan zij terug naar hun plaats?
Dank voor je compliment! De kinderen kopen niet alles in één keer, dan zou de winkelbeurt te lang duren. Bovendien kunnen ze nog niet optellen met kommagetallen. De winkeliers staan een kwartiertje in de winkel, met 2 of 3. Zo kunnen ze elkaar controleren en helpen. Op de winkelbrief zet ik de wijzers op de twee klokjes, zodat ze met de klasklok kunnen vergelijken. Zo weten ze wanneer hun beurt begint en eindigt. Zo oefenen we ook het kloklezen.
Vriendelijke groeten
Juf Hilde
Echt alles zit erin verwerkt :) Hier ga ik werk van maken tijdens de vakantie :)
Alles is veel gezegd, maar we doen ons best...:-)
Bedankt!
Hilde
Een reactie posten